Jumaat, November 22, 2013

~Kisah Isteri dan Luahan nya...

~ Ada kisah sorg kawan yg merungut psl suami dia yg ada perempuan lain sbb tubuh badan dia dh x cantik dan dia terlalu sibuk dgn urusan menjaga ank dan rumahtangga.. Bagi aq itu semua bkn alasan utk tidak menjaga dr dr segi penampilan dan kebersihan.. "Menjadi cantik utk suami juga adalah satu Sunnah dan Tuntutan".. kesian2 jugak tp kdg2 kena cermin dr sendr kat mn silapny.. 
Bukan trus nk salahka
n suami dgn situasi rumahtangga je.. Kenapa x berusaha utk membaiki dr.. Org lain boleh je beranak sampai 8 tapi tetap mengutamakan kesihatan dr,kebersihan dan kecantikan rohani dan jasmani.. Tp klu Allah dh takdirkan bermadu atau berakhir ny suatu hubungan, trimalah dgn berlapang dada ketentuan Nya yg telah pun tertulis.. Qada & Qadar..

"Arwah nenek aq pesan kat saudara2 perempuan aq, klu dh ada suami, sesibuk mn pun urusan, mkan minum dia kena jaga, makan pakai dia baju kena berganti, nama pun tanggungjawap dan jgn anggap sebagai bebanan.. Dan yg penting ,jgn bg suami "SUNYI"..

Soal Jodoh.., Bila kita blum brjumpa dgn pasangan kita, ia menjadi Rahsia Allah, dan bila dh kawen, maknany Allah dh bongkarkn satu rahsia utk kita, so ia dh di jadikan sebagai "Amanah Allah" bkn lg Rahsia.. Dan ia bergantung pd kita nk jg amanah tu.. Klu jd suami,jadilah suami yg bertanggungjawap dgn membimbing kluarga ke jln yg di redhai, nafkah zahir dan batin dr sumber2 yg halal..
Kita manusia sama dan yg mbezakan amal, sedekah jariah dan ank2 yg soleh serta isteri yg solehah..

Wallahualam


~Khaidrus Shaari~

Tiada ulasan: