Rabu, April 20, 2011

~ INFO : Ludah ( Sekadar Pengetahuan )



Salam..

Hari ni nak share sket pasal tabiat kita warga Malaysia yg mungkin kita tidak sedar atau pun kadang2 kita tak ambik tahu pun iaitu tabiat meludah.. Mmg arr cam geli jer tapi ni nak share sket informasi dan asas meludah dlm Islam..

Meludah adalah mengeluarkan cairan dari mulut (air liur)atau "ayaq lioq" dan membuangnya (Cuihhhh) ke sembarang tempat (tisu, lantai, jamban, WC, dll). Apa pandangan orang tentang meludah? . Si pelaku akan dianggap kotor dan "Tolol" ....HEEHHEHeHHE
Air Liur nih klu lam mulut kita ianya mempunyai enzem2 yg sihat utk dan membantu dlm proses badan..Tapi bila kita dah meludah ianya dah pun jadi penyebab bakteria yg negatif utk membiak dengan efektif.. (den mmg lomah bab2 sains ni..tapi lebih kurang camtulah..huhu!!! nk lebih lengkap pandai2 arr carik dan selak2 kitab2 sains eh..)



Lagipun, ingat "CANTIK" sgt dh lah meludah merata-rata tuh??!! Air liur ang wangi ka?? ngong tul!!!

Yg paling penting kita tahu dlm islam tertib meludah ni terjaga..
Tgk arr dr benda yg sekecik2 camni pun dlm islam ada tertibnya..Sebagai Muslim dan Muslimah kebersihan adalah kunci keperibadian..Tak salah pun kita amalkn kerana setiap nikmat dan sifat yg di kurniakn Allah di susuli dgn kebersihan dan amalan pasti ada ganjaran-Nya kelak..Amin..!!!~

1) Jika meludah kekiri - Kita akan meludah kepada syaitan/Iblis (DIGALAKKAN)

2) Jika meludah ke kanan - Kita seperti telah meludah ke arah Nabi kita
iaitu Mohammad SAW ( Nauzubilah)

3) Jika meludah Ke depan - Kita seperti telah meludah kearah ALLAH SWT.
(Nauzubilah)

Jadi ingat-ingatlah ketika ingin meludah tu. Meludah lah selalu kesebelah
kiri.

Wallahualam...

Apapun, jgn arr meludah depan org ramai atau tgh org len tgh menjamu selera..Mata bukak luas2. usha dulu ada tak org...Lepas tuh ludah lah kat tempat2 yg sepatutnya..bukan berat pun nak bwk sebungkus tisu lam poket..klu nak buat paper pun sume bergantung kat hati..yg len tepuk dada tanya selera k..




Aidy

Tiada ulasan: