Jumaat, Mac 18, 2011

~Dia Ibuku..~






Sebuah coretan yg telah lama ingin ku abadikan..Dalam setiap tinta dan rasa buat insan yg terlalu istimewa dlm hdp aku..Walau aku hanya mengenalinya dgn rasa..tidak pada zahirnya,aku yakin aku akan terus kenangkan dirinya hingga aku kembali bersamanya suatu hari bila Allah izinkan..Dia Ibuku..Insan yg berikan aku nyawa sebagai galang ganti utk seluruh hidupnya..Tiada ungkapan syukur selain dr doa yg aku titipkan lewat hati pd hari2 aku mengingatinya...

Ibuku...
Andai ada hari lagi..ingin aku merasa degup jantungmu tika aku dlm kandunganmu..ingin aku kongsikan segala nada pada tiap nadi yg berdenyut dlm tubuhmu, dan setiap ruang hanya ada warna aku dan cintamu.Terima kasih utk kehidupan ini yg aku jua tempuhi nya dgn hanya semangat mu bersamaku..Kisah kita terlalu manis utk di kenangkan..terlalu byk hati yg melara dan yg lebih mengasyikkan lagu kita hanya ada airmata dan luka..

Kala ini ibu..aku menangis lagi dan setiap kali itu juga aku akan berjanji utk tidak menangis pd waktu sukar yg berikutnya..Tapi kau pun tahu juga aku akan terus menangis walau aku sudah cukup dewasa dan terbiasa utk hdp tanpa mu..Ankmu belum sehebat jiwamu menempuh ranjau kehidupan..dan utk senyum pun aku masih belum berjaya tenangkan wajahku pada setiap getir dan gusar yg aku sembunyikan..Maaf kan aku ibu.. utk menjadi sekuatmu aku akan korbankan seluruh jiwaku..

Musim berganti lagi..kuntum2 mawar yg di semai telah lama di terbangkan dingin malam..kalau pun ada wanginya, hanya pada ihsan2 luahan dr mereka yg menjadi pemuja mu ibu..aku tersenyum tiap kali namamu di sebut dgn cerita2 tentang tabah nya drmu menempuh sisa hari dgn keringat agar aku dpt rskan walau bukan dr tanganmu yg menyuap tika aku minta di manjakan.. Dan semua kisah mu adalah yg paling indah dan mereka sering berkata aku beruntung miliki darahmu dalam tubuhku yg mengalir kerana fikir mereka aku sekuat ibuku...Tapi aku gagal utk buktikan nya buat ibu yg aku juga punya jiwa seteguh karang di lautan,malah aku hanya umang2 yg bermain di gigi air dan berlari mencari cengkerang tumpangan utk terus bernafas dan menyelamatkan diri dari dihempas ombak ke gelombang lautan..

Ibu..
Aku juga ingin memapah mu ke kamar mandi dan mandikan mu dgn setulus kasih pada usia mu di temani urat2 yg kendur kerana waktu mudamu telah ke hujungnya.. Suapkan bubur nasi yg mebuatkan drmu merasa segar walau tubuh mu sudah kelihatan tak sekuat tika aku di ribaan mu dulu..dan aku ingin punya rasa sedih tiap kali ibuku tidak mengenali anakmu ini bila sakit 'nyanyuk' mu meminta ibu utk berbuat begitu..Aku ingin rasakan semua itu ibu..bersama mu di waktu tua mu..Sampai nti aku bersedia menerima kenyataan dan kau dlm junjungan anakmu tika aku menghantar mu ke lahad dan bacakan yasin di pusara mu..Bila aku sudah sekuat mu...

Allah lebih menyayangimu..aku masih belajar mengaji dan mengenal alam. Ibu dah pun tersenyum dan pergi dgn membawa setiap yg pahit bersama.. walau ibu tak pernah menjaga aku kerana kita di pisahkan keluarga..tapi aku tahu ibu sering berdoa agar aku yg mencari ibu suatu masa bila aku dewasa..tapi aku hanya kenali wanita itu di saat nafas terakhirnya meninggalkan setiap liku kejam yg dilaluinya sepanjang kehidupan bergelar wanita..Saat dimana dia ibuku..tiada daya utk menghabiskan masa bersama anaknya kerana dirinya hanya di kerusi roda..dayanya hanya menagih masa silam agar hidup taulan nya bahagia..dan setiap doanya agar anaknya bisa menempuh hidup sekuat drnya..

Hari ini aku menangis kerana aku hanya bisa melihat wajahmu dalam memoriku ketika drmu pucat dan kaku pada sekujur tubuh kerana lelah menanti aku..Kau akan terus bersamamu dimana pun aku berlabuh..Kisah mu akan ku ceritakan pd generasi mu agar mereka tahu di setiap belakang mereka ada darah yg mengalir dr seorang wanita yg aku banggakan..
Dia Ibuku..

Al Fatihah buat Bondaku yg tercinta...
Hajjah Jamilah Binti Mohamed Khanimun
1960-1994
~Sayangi ibu selagi hayatnya masih bersamamu...









Aidy

2 ulasan:

Syahir Ramli berkata...

insyaAllah...syurga adlah tmpt bg ank yg soleh mcm abg ni....
klo free, be my follower kt paksyahot.blogspot.com

~Kh@idru$~ berkata...

Amien..
InsyaAllah..doakan utk kebaikan brsama..